Tommi Vainikainen

Jalankulun ja pyöräliikenteen erottaminen Järvenpäässä

  • Kuva-arvoitus: Ovatko nämä jalkakäytäviä vai yhdistettyjä pyöräteitä?
    Kuva-arvoitus: Ovatko nämä jalkakäytäviä vai yhdistettyjä pyöräteitä?

Järvenpään kaupungissa on 19. lokakuuta jätetty valtuustoaloite, jossa ehdotetaan yhdistetyistä pyöräteistä ja jalkakäytävistä luopumista osoittamalla pyöräliikenteelle jalankulusta erotettu oma väylä, joko pyöräkaista tai rinnakkainen pyörätie. Tällainen ratkaisu on käytössä verrokeista mm. Keravalla ja Hyvinkäällä.

Kirjoitin aiheesta mielipidekirjoituksen otsikolla Eroon sekavasta kevytliikenteestä, jonka lähetin paikallisiin sanomalehtiin. Keski-Uusimaa julkaisi kirjoitukseni lauantaina 7. marraskuuta ja ilmaislehti Järvenpää News keskiviikkona 11. marraskuuta. Tässä kirjoitukseni sellaisen kuin sen lähetin:

Iloitsin lukiessa Järvenpäässä valtuustoaloitteesta, jossa ehdotettiin sekavista yhdistetyistä pyöräteistä ja jalkakäytävistä luopumista osoittamalla eri kulkumuodoille oma tila liikenteessä. Radan varren naapurikaupungeistahan sekä Keravalla että Hyvinkäällä aloitteessa mainittuja parempia liikennejärjestelyjä on tehty jo pitkään.

Polkupyöräliikenteen erottaminen jalankulusta paitsi lisää liikenneturvallisuutta, on myös miellyttävämpää ja sujuvampaa molemmin päin - juuri niille kahdelle kulkutavalle, joita juhlapuheissa halutaan kovasti lisätä.

Sekava "kevytliikenne" lienee myös osasyy siihen, että polkupyörää ei mielletä ajoneuvoksi: Kun kerran jopa liikennesuunnittelija samaistaa polkupyörän jalankulkijaan suunnittelupöydällä, niin ei liene suuri hämmästyksen aihe, kun polkupyöräilijä käyttäytyy risteyksissä ja suojatiellä/pyörätien jatkeella ikään kuin olisi jalankulkija.

Liikenneviraston tilastojen mukaan vuosina 2010-2014 Järvenpäässä tapahtui Keravaan verrattuna 50 % enemmän polkupyöräonnettomuksia, joissa polkupyörä törmää jalankulkijaan tai auton kuljettaja törmää polkupyöräilijään. Tämän luvun toivoisi herättävän jokaisen päättäjän tässä kaupungissa: liikennejärjestelyissä on parantamisen varaa. Onneksi tietoa ei tarvitse hakea naapurikaupunkeja kauempaa.

Kiitos aloitteen laatineelle Malkille sekä niille 23 valtuutetulle, jotka jo asian tässä vaiheessa ilmaisivat tukensa paremmille liikennejärjestelyille.

Tommi Vainikainen
Liikenteen sekakäyttäjä
Järvenpää

On oikeastaan hämmentävää, että Järvenpäässä tapahtuu 50 % enemmän polkupyöräonnettomuuksia kuin Keravalla. Järvenpässä tapahtui 2010-2014 pyöräilyonnettomuuksia 63 kappaletta ja Keravalla vastaavasti 42. Eroa tulee täsmälleen 50 %. Vuosikohtaisessa tarkastelussa Järvenpäässä on jokaisena vuonna ollut enemmän onnettomuuksia kuin Keravalla. Hyvinkään lukuja en löytänyt samasta yhteydestä. Keravalla on asukkaita likimain saman verran kuin Järvenpäässä. Se on myös pinta-alaltaan ja asukastiheydeltään likimain yhtä suuri. Molemmat ovat radanvarren pikkukaupunkeja, joissa pyöräilyn ja kävelyn kulkutapaosuudetkin lienevät samansuuruisia. Ainoa selkeä ero on liikennesuunnittelussa: Keravalla pääsääntöisesti on käytössä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain, kun taas Järvenpäässä kaikki pyörätiet ovat yhdistettyjä jalkakäytäviä ja pyöräteitä.

Onko se oikeasti noin suuri ero? Uskallan epäillä, että näin todellakin on. Selitys sille ei tokikaan ole jalankulkijoiden ja polkupyörien yhteentörmäykset vaan yksinkertaisesti risteystä tai pihatien liittymää lähestyttäessä jalkakäytävä pyörätien ja risteävän tien/pihan välissä antaa sekä auton kuljettajalle että polkupyöräilijälle lisää näkyvyyttä, jolloin onnettomuuden riski pienenee. Tutkimuskirjallisuuden mukaan risteyksessä, jossa pyörätielle on huono näkyvyys, on jopa 10-kertainen polkupyöräonnettomuuden riski verrattuna hyvän näkyvyyden risteykseen (Lähde: Mikko Räsänen: Liikenneympäristö, väistämissäännöt ja käyttäytyminen polkupyöräonnettomuuksissa pyörätien ja ajoradan risteämiskohdissa, Helsingin yliopisto 34:2000).

Käytän paljon liikkumiseen polkupyörää. Allekirjoitin mielipidekirjoitukseni kuitenkin Liikenteen sekakäyttäjä. Harvapa meistä aina liikkuu vain joko autolla, junalla tai polkupyörällä. Useimmat valitsevat sellaisen kulkumuodon, jolla matka onnistuu miellyttävästi, turvallisesti ja sujuvasti. Tämän vuoksi pyöräliikennettä kannattaa suunnitella kunnolla, eikä merkitä vain merkitä mitä tahansa jalkakäytäviä yhdistetyiksi pyöräteiksi.

Keski-Uusimaa oli liittänyt sivulle kuvan puistosta, jota halkoo pyörätie. On oikeastaan melko yhdentekevää ovatko puistojen pyörätiet yhdistettyjä vaiko rinnakkaisia jalkakäytävän kanssa. Ongelma on siellä missä on autoja. Aiheeseen oleellisemmin liittyy katuympäristö, jollaisesta Alankotieltä nappasin tänä aamuna kuvan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Pyöräilijöiden turvallisuus paranee, kun aina suojatietä ylittäessään pyöräilijät taluttavat pyöräänsä. Lihaksetkin tykkäävät. Monotoninen polkeminen saa vaihtelua.
Jalankulkijoiden turvallisuus paranee, jps ohittava pyöräilijä kilauttaisi kelloa. Kaiketi tässäkin pätee, että ohittava on vastuussa tilanteesta. Jalankulkijalla ei ole edes taustapeilejä.

Käyttäjän vainikainen kuva
Tommi Vainikainen

Kaikkien tienkäyttäjien turvallisuus paranisi jos autoilijat pysähtyisivät ennen risteystä ja työntäisivät automobiilinsa risteyksen yli. Se on kuitenkin yhtä absurdi ehdotus kuin polkupyörän taluttaminen joka risteyksessä. Polkupyörät tykkää kun niillä ajetaan.

Toiseksi kun huomioidaan kuinka moni jalankulkija kuolee vuosittain suojatiellä autoilijan alle, niin ei ole edes mitenkään selvää, että polkupyöräilijä taluttamalla parantaisi omaa liikenneturvallisuuttaan.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Täällä Keravalla tosiaan pyöräily on järjestetty loistavalla tavalla. Kaupungissammehan kaikki ajavat pyörällä joka paikkaan, harvan olen edes kuullut käyttävän paikallisliikenteen busseja :)

Itse valitettavasti olen joutunut jättämään fillaroinnin turvallisuussyistä.
Kiva jos joku ottaa mallia näin positiivisesta asiasta kotikaupungistamme.

Käyttäjän vainikainen kuva
Tommi Vainikainen

Niin, kyllähän sitä vähän kadehtii täältä naapurista Keravan liikennesuunnittelua. Toivottavasti tännekin pian saadaan yhtä hyvää ellei parempaa.

Melkein kaikki muu täällä Järvenpäässä on toki Keravaa paremmin. ;-)

Toimituksen poiminnat